Harbin - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeannette Kranenberg-Hemmink - WaarBenJij.nu Harbin - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeannette Kranenberg-Hemmink - WaarBenJij.nu

Harbin

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

26 Januari 2014 | China, Sjanghai

Zondag heeft Henny lekkere brood gebakken, ik heb het blog geschreven en geplaatst en we hebben wat gelezen en ik ben begonnen dingen bij elkaar te verzamelen voor Harbin. Harbin is een miljoenenstad in het noordoosten van China. We, Mary, Diana en ik gaan naar de ijssculpturen en de stad verkennen. Alles had ik al gewassen en gestreken wat ik mee wou nemen en ik had de versnaperingen en fototoestel ed bij elkaar gelegd. We hebben wat recepten gezocht en na de middag zijn we boodschappen gaan doen want we wilde Chinees gaan proberen te koken. We hebben het eten voorbereid en uiteindelijk bereid en gegeten. We waren er erg tevreden over en vonden het dus lekker. Na het eten de koffer gepakt op de toilettas na en niet te laat naar bed.

Maandag vroeg op, Mary en haar chauffeur kwamen Diana en mij tegen 6.00 uur ophalen, mooi op tijd dus. We zijn richting het vliegveld gereden en hebben een koffie gedronken achter de douane controle. Het vliegtuig vertrok om 9.15 uur zonder vertraging dus dat was fijn. In Harbin werden we opgewacht door gids Eddy en chauffeur mr. Wang. We zijn in 3 kwartier richting centrum te rijden en hebben aan de Songhua rivier een Chinese lunch gehad. Daarna zijn we naar Central street gereden en hebben daar rondgelopen veel Russische invloeden in deze stad. Het was -17 en mijn telefoon ging 3x spontaan van zichzelf uit. We hebben koffie gedronken en zijn doorgelopen naar het Stalin Park wat in mijn ogen niet veel voorstelde. Daarna hebben ze ons naar het hotel gebracht en heeft Eddy geholpen met het inchecken want Engels kunnen ze hier bijna helemaal niet. We zijn naar de kamers gegaan wat een sauna leek zo heet en zijn daarna de kou weer ingegaan om wat te eten. Bij een restaurant naar binnen om van plaatjes van de muur eten te bestellen. Wat het was weten we niet maar we denken kip en varkensvlees. De porties zijn veel groter dan in SH, maar het smaakte erg goed. We hebben er bier bij gedronken en dat was wat lauw want die staan gewoon in dozen in het restaurant, ik heb er 3 uit de doos gepakt en die buiten gezet. Het tweede flesje smaakte dus veel beter, haha. Terug op de kamer heeft Mary ons Gin leren spelen, een leuk kaartspel en toen we naar bed gingen hebben Diana en ik het raam op een kier gezet voor frisse lucht, dat leek ons beter.

Dinsdag hadden we het ontbijt in het hotel en dat was behoorlijk Chinees. Zelfs de jus orange was warm, brrr, Eddy en mr. Wang kwamen ons ophalen voor een lange dag buiten. We zijn eerst begonnen te vragen mogen we aub koffie, dus we hebben de Jile tempel bezocht en daarna de Starbucks. Daar wordt je echt wel blij van. Daarna zijn we net buiten de stad gereden om naar het Siberian Tiger Zoo te gaan. Heel indrukwekkend, tijgers, leeuwen, witte tijgers, een kruising tussen een tijger en leeuw, zwarte panda's, we werden met een treintje het terrein doorgereden en hebben daarna nog een stukje gewandeld om langs de kooien te lopen. We zijn terug gegaan in de auto en hebben als lunch hot pot gehad en dat smaakte erg goed. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het Snow Expo in Sun Islands Park. Erg indrukwekkend wat je met sneeuw allemaal kunt doen. Tegen 16.30 uur was het al schemerig en zijn we doorgereden naar Ice and Snow World. Jeetje, erg mooi allemaal, wat een kleuren en wat een sculpturen. Ondertussen was het zo koud geworden dat ik 1 batterij van het fototoestel samen met een handwarmer in mijn handschoen warm hield. Als de ander er na een paar foto's mee op hield dan ruilde ik ze om. Zo heb ik de hele tijd gelukkig foto's kunnen maken. Tegen 19.00 uur zijn we via de Pizza Hut waar we pizza's to go hadden meegenomen naar het hotel gegaan. We hebben weer Gin gespeeld en zijn uiteindelijk gaan slapen.

Woensdag was alweer de laatste dag in Harbin. Eddy wist het al precies, eerst koffie. Daarna zijn we naar de St. Sophia Church gegaan. Een Russisch-orthodoxe kathedraal die niet echt onderhouden wordt en nu als museum gebruikt wordt. Daarna hebben we geluncht en deze keer waren het dumping's, niet slecht maar absoluut niet zo lekker als in SH of ik ben onderhand aan die smaak gewend dat kan natuurlijk ook. Terug in de auto zijn we naar de Songhua River gereden om Chinese en Russische mannen en vrouwen te zien zwemmen. Ze noemen het winter swimming, er is ten grote van een wedstrijdzwembad een wak in de rivier geslagen en daar zwemmen ze dan in. Erg kkkkoud denk ik, de Russische dames wilde met ons op de foto dat was wel grappig. We hebben daarna nog in de nieuwe wijk van Harbin gereden nu nog bijna ghost town en daar een winkelcentra bezocht en toen was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. Ook nu had het vliegtuig geen vertraging en we werden tegen 21.00 uur opgewacht door Mary's chauffeur die ons keurig naar huis heeft gereden. Thuis met Henny nog iets gedronken en toen naar bed.

Donderdag bezig geweest met de was weg te wassen en wat opgeruimd. Verder rustig aan gedaan. Diana had hier nog wat spulletjes staan van Taobao dus dat hebben we naar hun appartement verhuisd en ik heb daar nog een bakje thee gedronken en toen terug naar huis. Henny had bezoek en we zijn met ons drietjes gaan eten bij een Italiaan in de buurt. Thuis hebben we koffie gedronken en daarna een borreltje en toen naar bed.

Vrijdag stond ik met hoofdpijn op die omsloeg in migraine, dat is nou jammer. Dus terug naar bed. Overgeven, diarree en giga hoofdpijn. Tegen de middag er toch maar uit om wat boodschappen te doen. Het ging al wat beter, gelukkig. Tegen 19.00 uur kwam Henny thuis met koorts en diarree. Hij had het erg koud dus een tui aan en proberen wat te eten. Veel honger had hij niet. Een echte ziekenboeg dag dus. We hebben wat op de bank gezeten en zijn uiteindelijk maar naar bed gegaan.

Zaterdag was Henny nog slecht. Hij was nog steeds aan de diarree en heeft de hele tijd wat op de bank gehangen. Ja, daar wordt je slap van. De koorts was wel wat minder maar nog niet weg. We hebben Nashville afgekeken en zijn verder gegaan met the blacklist. Een tip van Ellis want jullie kunnen dat ook kijken in Nederland heb ik begrepen. Wat rijst gemaakt met wat bouillon en verder dus rustig aan doen.

• 26 Januari 2014 - 10:00

Swanny:

Sterkte allebei! Een dagje rust kan geen kwaad.

• 26 Januari 2014 - 10:22

Jan En Hetty Morsink:

Hoi Jeannette. Jee zeg wat leuk Harbin wat ontzettend gaaf ik heb al wat foto's gezien op FB erg mooi allemaal en ook heel appart.
    Jullie hebben wel genoten en dat zwemmen in het koude dat zal daar wel normaal zijn. Brrrr
    En dan kom je thuis en je bent ziek. Maar dat had ook voor in de week gekund.
    En Henny.voor alle twee beterschap. Ben je je nu aanher voor bereiden voor het Chinees Nieuw jaar?

• 26 Januari 2014 - 10:29

Jan En Hetty Morsink :

Er is iets mis gegaan er moest nog wat onder staan.
    Maar ja blond hè

Ik ga nu aan de koffie we gaan van middag bij Bodil kijken naar de Hockey daarna bezoek.
    En voor jullie nog een fijne zondag liefs vanuit een regenachtig Deldenerbroek.
    Groeten voor Henny En een dikke kus.