Met Hetty en Jan in SH - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeannette Kranenberg-Hemmink - WaarBenJij.nu Met Hetty en Jan in SH - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jeannette Kranenberg-Hemmink - WaarBenJij.nu

Met Hetty en Jan in SH

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

20 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Zondag was het bewolkt in Beijing maar gelukkig niet erg koud, we hebben na het ontbijt de metro gepakt en zijn richting Temple of Heaven gegaan. Het was druk in het park. De Chinezen waren gezamenlijk aan het dansen, zingen, gymmen enz, enz. Een gezellige bedoeling en leuk om te zien. De tempel was ook weer indrukwekkend, helaas doordat de zon achter de wolken bleef was het blauwe dak niet glanzend maar toch, het blijft mooi. Bij het ronde altaar wat het centrum van de wereld symboliseert hebben we heel erg gelachen. Alle Chinezen stonden keurig in de rij om er even op te staan want dat betekent dat je terug komt. Hetty wilde dat ook graag en zag echt die rij niet, waardoor ze per ongeluk heel wat eerder op de plaat stond dan de wachtende Chinezen. Terug op de straat hebben we een stuk gewandeld om daarna een taxi te pakken om naar Wangfujing straat te gaan. Daar hebben we geluncht en zijn we naar de food street gelopen waar je van allerlei ongedierte kunt kopen en eten op een stokje. Heerlijk maar niet heus, maar wel leuk om te zien. Terug naar het hotel om daarna de taxitarieven pakken naar het vliegveld. Na een kleine vertraging vertrokken naar SH om daar de taxi te pakken naar huis. Een borrel en toen naar bed.

Maandag was het heerlijk weer en hebben we de metro genomen om naar Yugarden en de bazaar er rond omheen te gaan. De drukte van de bazaar en de rust in de tuin zijn elke keer weer zo'n tegenstelling maar het blijft mooi. Na een tijdje hebben we de metro gepakt terug naar huis om een jurk van mij op te halen want die wou ik iets laten vermaken. Dus daarna met de metro naar de Fabric Market om ook de kleren van Jan en Hetty op te halen, alles was goed gelukt alleen was het stalletje van de overhemden van Jan gesloten ivm het overlijden van haar opa. Terug met de taxi om bij Shanghai Centre wat boodschappen te halen en lopend naar huis. Henny was de hele dag en avond onder de pannen, dus hebben we thuis gegeten en Diana ook erbij uitgenodigd. Het was erg gezellig en later kwam Martina ook nog langs om haar yoghurtmachine op te halen. Gezellig aan de hoge tafel geborreld. Aan het eind van de avond kwam Henny ook thuis en heeft er nog even bij gezeten.

Dinsdag hebben we een rustdag ingelast, ik heb op de computer allerlei dingen weer gedownload enz. en ik had het heel luxe, mijn Nederlandse Ayi heeft voor mij Henny's overhemden gestreken, yeeeeh, nog bedankt! Tegen de middag zijn we naar Jing'An Temple gegaan en er binnen wat rondgelopen. Hetty heeft nog wat wierook geofferd en ze hebben geprobeerd geld in de pot te gooien (brengt geluk). Daarna zijn we naar de overkant gegaan en hebben bij Henkes een pizza gedeeld. Eenmaal thuis zijn Hetty en ik nog even naar Diana gelopen om haar te helpen met een programma te vinden op Youku (de Chinese YouTube). Thuis het eten klaargemaakt en na het eten lekker geluierd, gelezen, en op de iPad bezig geweest.

Woensdag hebben we een auto gehuurd om naar Watertown Zhujiajiao te gaan. Na ruim een uur in de auto waren we er. Het weer zou bewolkt zijn maar dat viel reuze mee. De zon kwam er zelfs door. We hebben er rondgelopen en in de middag geluncht, voor het eerst dit jaar Hairy Crab gehad en ik vond het weer lekker. Daarna weer rondgewandeld en voordat we het in de gaten hadden was het alweer 16.30 uur en zijn we weer richting chauffeur en auto gelopen om richting Shanghai te gaan. 's Avonds zijn we naar het nieuwe Kerry Centre gegaan om daar dumping's te eten. Ook weer lekker, we zijn daarna wat door het warenhuis gelopen en hebben nog wat boodschappen gedaan bij supermarkt Olé. Toen terug naar huis voor een afzakkertje en naar bed.

Donderdag hadden we een lezing en lunch bij M on the Bund. Dit is een luxe restaurant in SH. De SEA organiseert sinds vorige maand elke keer lunches bij top restaurants in SH die dan uitleggen wat het geheim is achter hun succes. Het leek mij erg leuk dat Jan en Hetty dat ook een keertje meemaakte en de SEA vond het goed dat we twee introducés meenamen. Dus samen met Diana de metro gepakt om er naar toe te gaan. Ik vond het praatje van de kok en manager interessant, helaas was de eigenaresse Michelle in Beijing en daarna het eten was ook heerlijk. Tegen het midden van de middag waren we weer thuis en heb ik het eten voorbereid want we gingen 's avonds soep eten en een groentepakket kennen ze hier niet dus alles even met de hand gesneden. Geen straf want jullie weten ik hou van koken. Hetty heeft de tent weer wat schoongemaakt en opgeruimd. Wat ben ik blij met mijn Nederlandse Ayi, ik zal haar volgende week missen. Door haar had ik een huishoudelijke vakantie. Toen Henny thuis was hebben we wat gegeten en daarna bank gehangen. Lekker lui.

Vrijdag hadden we eerst nog naar Hangzhou gewild maar Hetty en Jan kozen ervoor om thuis te blijven en te beginnen met de koffers te pakken en dingen op te ruimen. Jan zei treffend, ja, we kunnen nu eenmaal niet alles zien, en zo is het ook. Wij hebben ook nog veel te ontdekken van China ondanks dat we er al twee jaar wonen. Tussen de middag hebben we in de buurt geluncht en na de middag lekker gerelaxt. Toen Henny thuis kwam hebben we de metro gepakt en zijn naar Coconut Paradise gegaan voor het afscheidsdiner. Ja, de vakantie zit er alweer op, zaterdagmorgen vertrekken ze terug naar Nederland, de tijd vliegt als je plezier hebt. We hebben de metro gepakt tot East Nanjing Lu en naar The Bund gelopen zodat ze het ook nog met avondlicht konden zien van de Puxi kant. Na wat foto's teruggelopen naar de metro en naar huis voor de laatste borrel samen, en toen naar bed.

Zaterdagmorgen heb ik afscheid genomen van Hetty en Jan, ik had een walk van de SEA met Gang Feng Wang, een beroemde fotograaf hier in Shanghai. Henny heeft Hetty en Jan naar het vliegveld gebracht en ik heb dus de walk met Diana en Jan gedaan. De walk was erg interessant we hebben gelopen in de backstreets of SH, wat gewoon inhield dat we bij onze overburen in de Longtang (Hutongs genoemd in Beijing) liepen. We hebben wat huizen van binnen gezien waar ze soms met 12 gezinnen wonen, en illegale mahjong zaal, een huis waar je goedkoop een maaltijd kunt kopen en eten als je de leeftijd van 60 en 1 dag heb gehaald, allemaal erg indrukwekkend, en niet al te schoon, want onderhouden is helaas niet iets waar Chinezen sterk in zijn. Tussen de middag hebben we met Henny geluncht en daarna zijn Henny en ik op de scooter naar de schoenmaker gegaan omdat Henny de "proef" schoenen mocht passen. De schoenmaker was op een paar puntjes na tevreden en over 10 dagen mag Henny de handgemaakte schoenen op komen halen, we zijn benieuwd. Daarna terug gereden naar huis en de scooters mee naar boven genomen om ze op te laden. Tegen zes uur zijn we richting Diana en Jan gelopen, waar we uit waren genodigd om te komen dineren. Het was heerlijk en erg gezellig. Eenmaal thuis naar bed gegaan, de dag zat er weer op.

• 22 Oktober 2013 - 07:54

Jan En Hetty Morsink :

Hoi Jeannette
    Wat hebben we het gezellig gehad en wat hebben we veel gezien zo indrukwekkend allemaal
    Het is zo anders dan we ons allemaal voorstellen. We hebben genoten .
    Nog bedankt voot jullie gastvrijheid het was super. Groeten aan Henny. Dikke kus en heel veel liefs van ons.

Jan en Hetty

• 23 Oktober 2013 - 13:57

Jantien:

Hoi ho
    Jeannette je kunt wel een reisburo beginnen
    .weer leuk al die verslagen.